Informatie over Finland-Lapland - Reisverslag uit Salla, Finland van Irene en Marjolein - WaarBenJij.nu Informatie over Finland-Lapland - Reisverslag uit Salla, Finland van Irene en Marjolein - WaarBenJij.nu

Informatie over Finland-Lapland

Door: Irene en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Irene en Marjolein

22 Februari 2013 | Finland, Salla

Wintersport in Finland is een aparte beleving: sfeervolle, donkere wintermaanden en schitterende natuurgebieden. Eindeloze pistes zoals in de Alpenlanden tref je er niet gauw aan, maar voor de langlaufer is het een waar paradijs. En naast het 'gewone' sneeuwvermaak, kun je ook veel plezier beleven aan onder andere de husky- en rendierfarms, sneeuwscootertochten en er wordt zelfs gezegd dat de kerstman er woont....

De munteenheid is de Euro. In Finland is wettelijk vastgelegd dat contante bedragen worden afgerond op 5 eurocent,

Eten & drinken

In de Finse keuken is de Scandinavische invloed terug te vinden, maar ook de Russische. In het land van de meren ligt natuurlijk het accent op visgerechten, vooral zalm (lohi), regenboogforel (kirjolohi), meerforel (siika), snoek (hauki) en Baltische haring. Vleesgerechten zijn meestal beïnvloed door de Europese keuken, behalve natuurlijk vlees van rendieren en wild. Vooral de nagerechten zijn echt traditioneel Fins. Er bestaat ook een uitstekende Finse champagne uit witte aal- en kruisbessen. Naast champagne beschikken de Finnen ook over een heerlijk licht en fris bier dat in diverse Finse brouwerijen gebrouwen wordt. Tot slot nog de sterke drank: een bestseller is de ‘Koskenkorva’, een uit tarwe gedestilleerde wodka met 38% alcohol, waarvan veel kenners menen dat dit de ‘echte’ wodka is!

Het tijdsverschil met Nederland is het gehele jaar door +1 uur.

Typisch Finland

Een bijzonder verschijnsel is de middernachtzon. Wanneer op de hoogste breedtegraden gedurende één dag per jaar de zon ook om middernacht te zien is, spreken we van de middernachtzon. De langste zomerdag in Utsjoki in Lapland duurt twee maanden! Maar ook zuidelijker wordt het in de zomernacht niet helemaal donker. De dagen worden slechts gescheiden door een paar uur schemering.

Informatie over ons bungalow Sallatunturin Tuvat:

Faciliteiten

In het hoofdgebouw vindt u de receptie met kleine souvenirwinkel, een kleine kroeg en het gezellige restaurant 'Kiela' waar heerlijke lokale specialiteiten worden geserveerd en u niet alleen kunt dineren maar ook ontbijten en lunchen. Restaurant Kiela is een specialiteitenrestaurant met de kwalificatie Chaîne des Rôtisseurs. Naast het hoofdgebouw vindt u het safarihuis dat dient als vertrekpunt voor de safari's.

Bungalows

Wij bieden u 4 typen geschakelde bungalows aan, alle standaard voorzien van een open keuken met minimaal 2 kookpitten, koelkast, koffiezetapparaat, vaatwasser (niet in type 2A), internet (niet in type 4B en 6C), magnetron en broodrooster. In de zit- en eetkamer heeft u een tv, radio en open haard. In de badkamer vindt u een toilet, douche én sauna. In een droogkast kunt u uw skikleding hangen. De inrichting is in het algemeen eenvoudig maar praktisch en gezellig.

Type 2A: 34 m², tweekamerbungalow met een aparte slaapkamer voor maximaal 2 personen.

Uitgaansgelegenheden

Sallatunturi is kleinschalig, toch zijn er enkele goede uitgaansgelegenheden en je komt er altijd weer bekenden tegen! Zoals in het (dans)restaurant van Hotel Holiday Club Salla, de kroeg "Papana Pupi" bij restaurant Kiela en de skibistro op de piste.

Supermarkt

In Sallatunturi is een mini-supermarkt in de lobby van Hotel Holiday Club Salla, op loopafstand van uw bungalow. Hier kunt u terecht voor de dagelijkse boodschappen. Er zijn grote en goed gesorteerde supermarkten in het dorp Salla, 10 km verwijderd van Sallatunturi. Er is een dagelijkse pendeldienst waar u tegen een kleine vergoeding gebruik van kunt maken.

• 23 Februari 2013 - 09:33

Irene:

Jaaaa nu nog 1 week wachten en we komen eraan

• 24 Februari 2013 - 07:31

Henny Van Den Akker:

ik ga jullie in de gaten houden hoor haha, veel plezier saampjes en geniet van jullie vakantie

• 02 Maart 2013 - 19:21

Marlies En Ben:

Heel veel plezier zondag in Finland, geniet er maar goed van enne niet te veel dropshot drinken.
    Marlies en Ben